Toimintakertomus 2015

Yleistä

Vuosi 2015 oli asukasyhdistyksen 14. toimintavuosi. Yhdistyksen toiminnassa voimavaroja suunnattiin, entiseen tapaan, kaikkien erilaisista lähtökohdista olevien asukkaiden auttamiseksi Koivuhaassa ja sen lähialueilla.

Koivuhaka-seuran kantavana ajatuksena on ollut saada toimintaan mukaan kaikenikäiset asukkaat ja toimia yhdessä heidän kanssa.

Jäsenet

Jäsenmaksun maksaneita yksilöjäseniä oli 79 ja yhteisöjäseniä 4.

Hallitus ja muut toimihenkilöt

Puheenjohtajana toimi Irja Manninen. Hallitukseen kuuluivat Eero Muhonen varapuheenjohtajana ja muina jäseninä Kaarina Rinne, Maria Westman, Veijo Välitalo, Elina Muhonen ja Tuula Riutta. Taloudenhoitajana toimi Kirsi Vesasto ja sihteerinä toimi Virpi Mild. Toiminnantarkastajina toimivat Kaj Westmark ja Risto Kaustinen. Varatoiminnantarkastajana toimi Olavi Ström.

Kokoukset

Yhdistyksen sääntömääräiset kokoukset pidettiin:

o 31.3.2014 kevätkokous

o 18.11.2014 syyskokous

Hallituksen kokouksia pidettiin vuoden aikana 15 kertaa.

Aluetoimikunnan kokouksiin ovat osallistuneet Irja Manninen, Eero Muhonen ja Virpi Mild.

Kotisivut ja tiedottaminen

Koivuhaka-seura ry:n kotisivut toimivat osoitteessa http://www.koivuhakaseura.fi/.

Kotisivujen kautta ilmoitettiin tapahtumista ja tehtiin Koivuhaka-seura ry:tä tunnetuksi.
Toiminnasta kerrottiin myös Koivuhaan alueella kerrostalojen ja palvelukeskuksen ilmoitustauluilla, lehden yhdistyspalstalla ja Radio keskipohjanmaan menovinkeissä.
Myös yhdistyksen Facebook sivuilla ilmoitettiin yhdistyksen tapahtumista.

Tapahtumat ja toiminta

Tammikuussa

• 21.1 pidettiin rokotusinfo Koivutuvalla. Kokkolan rokotetutkimusklinikalta olivat Marjo Niemelä ja Aki Raatikainen kertomaan Clostridium Diffile -infektiosta ja tutkimuksesta.
  • 29.1 seniorikahvila aloitti toiminnan joululoman jälkeen ja oli auki torstaisin 10.00 – 12.00.

Helmikuussa

• 18.2 pidettiin asukasilta Koivutuvalla. Siellä oli Marja-Terttu Vitka kertomassa Kokkolan sotilaskotisisarien toiminnasta.
  • 21.2 Jutta Urpilainen kävi tutustumassa Hyvän mielen torin toimintaan.

Maaliskuussa

• 7.3 kävi Tuomo Puumala tutustumassa Hyvän mielen torin toimintaan ja juttelemassa kävijöiden kanssa.
  • 18.3 pidettiin asukasilta Koivutuvalla ja ohjelmassa oli tietovisailua.
  • 25.3 pidettiin sääntömääräinen kevätkokous Koivutuvalla. Keräsimme samalla kuntalaisaloitteeseen nimiä, jotta saisimme pitää Koivuhaan terveyskeskuksen.

Huhtikuussa

• 15.4 pidettiin myös asukasilta jossa Paula Krom oli esittelemässä terveyskenkiä.

Toukokuussa

• 19.5 osallistuttiin Koivuhaan kevätmarkkinoille. Siellä pidettiin myös vaatenäytös, jossa esiteltiin Hyvän mielen torille tuotuja vaatteita. Tämän lisäksi myytiin arpoja ja kahvia, mehua ja kääretorttua.
  • 20.5 pidettiin asukasilta Koivutuvalla. Siellä keskusteltiin Koivuhaan palvelujen tulevaisuudesta ja myös muista Koivuhaan asioista.

Kesä- ja heinäkuussa

• Kesä- ja heinäkuussa pidettiin kesälomaa, mutta osallistuttiin kuitenkin Vanhan Kallen laulu-illan kahvituksen järjestämiseen Koivuhaan torilla yhteistyössä Kokkolan talohoito Oy:n kanssa.

Syyskuussa

• 5.9 pidettiin yleinen pihakirppis Hyvän mielen torin edessä, missä myytiin makkaraa ja kahvia.
  • 12.9 käytiin reissu Tampereen Ikeaan.
  • 16.9 pidettiin asukasilta Koivutuvalla. Kulttuurilautakunta oli keskustelemassa erilaisista tapahtumista, joita voisi Koivuhaassa järjestää.

Lokakuussa

• 21.10 pidettiin asukasilta Koivutuvalla. Pelastuslaitos oli puhumassa miten toimitaan kotona tulipalon/vaaratilanteen sattuessa ja miten hälytys tehdään.

Marraskuussa

• 18.11 pidettiin sääntömääräinen syyskokous Koivutuvalla.
  • 26.11 osallistuttiin Koivuhaan joulumarkkinoille, jotka pidettiin Koivuhaan palvelukeskuksen käytävällä. Siellä pidettiin myös vaatenäytös, jossa esiteltiin Hyvän mielen torille tuotuja vaatteita. Tämän lisäksi myytiin arpoja ja kahvia, mehua ja kääretorttua.

Joulukuussa oli paljon touhua ja toimintaa.

• Joulukuun varsinainen asukasilta vietettiin puurojuhlan merkeissä Koivutuvalla 16.12. Hallituksen jäsen ja vapaaehtoinen Kaarina Rinne valmisti perinteisen joulupuuron.
  • Olli-Pekka ”Lelu” Ojansivu ja Tuomo Puumala järjestivät tänäkin vuonna ”Laitetaan hyvä kiertämään” keräyksen, jossa kerättiin leluja ja urheiluvälineitä tarvitseville lapsiperheille. Keräyksestä osa lahjoitettiin Hyvän mielen torille jaettavaksi eteenpäin.
  • Lisäksi järjestettiin jouluruokailu yksinäisille ja vähävaraisille 24.12 Koivutuvalla, yhteistyössä Kokkolan seurakunnan, Kokkolan Talohoito oy:n ja Koivutuvan kanssa.

Hyvän mielen tori

Yhdistys jatkoi Hyvän mielen torin toimintaa jakaen lahjoituksena saatuja kodintarvikkeita, huonekaluja, vaatteita ja elintarvikkeita. Hyvän mielen tori oli auki tiistaisin klo 13.00 – 17.00, torstaisin 10.00 – 13.00 ja lauantaisin klo 10.00 – 13.00, tärkeimpiä juhlapyhiä lukuun ottamatta vuoden kaikkina viikkoina. Kesällä pidettiin lomaa 18.6 - 21.7 ja jouluna 23.12 - 8.1.

Kudontapiiri

Kudontapiiri on jatkanut toimintaansa Lumikonkorttelin kerhotilassa, Oravankatu 6:ssa lähes itseohjautuvana harrastepiirinä. Kudontapiiri antaa mahdollisuuden omakustannushintaan kokeilla kangaspuilla kutomista ja muitakin käsityömuotoja. Periaatteena on tukea toista, ohjata, opastaa ja tehdä yhdessä.

Harrastepiiri kokoaa alueen asukkaita käsityöperinteen äärelle. Toiminnalla halutaan pitää yllä ja lisätä pehmeiden arvojen säilymistä asuinalueella.

Seniorikahvila

Seniorikahvila jatkoi toimintaa Koivutuvalla. Seniorikahvilaa ovat yhdessä järjestämässä Koivuhaka-seura ry, SenioriKaste hanke, Koivutupa, Omakotiyhdistys, seurakunta ja Martat. Seniorikahvila oli avoinna torstaisin 12.00 – 14.00 Koivutuvalla.

Työntekijät

Yhdistyksellä oli kaksi osa-aikaista työntekijää. Hyvänmielen torilla toisen työntekijän tehtävänä on mm. ottaa vastaan, lajitella, siivota, auttaa ja opastaa kävijöitä. Toinen työntekijä toimi jäsensihteerinä ja yhdistyksen sihteerinä.

Työntekijän palkkaaminen on täysin riippuvainen yhdistyksen saamista työvoimaviranomaisten ja mahdollisten muiden tahojen myöntämistä tuista.

Hyvänmielen tori toimii Rikosseuraamusviraston hyväksymänä lievistä rikkomuksista rangaistustaan suorittavien työpaikkana. Vuoden 2015 aikana torilla työskenteli 2 rangaistustaan suorittavaa.

Hyvän mielen torilla työskenteli myös 1 TE-toimiston kuntouttavan työtoiminnan työntekijä.

Vapaaehtoiset

Yhdistyksen toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen.

Vapaaehtoisista on kokoajan pula. Vapaaehtoisia tarvitaan työntekijöiden avuksi Hyvän mielen torille, asukasiltoihin ja muihin yhdistyksen toiminnan ylläpitämiseksi.

Tarvitaan mm. tavaran kuljettajia asiakkaille ja asiakkailta, siivoustalkoisiin väkeä, hyötyjäteasemalle vietävän tavaran kuljettajia ja lajittelijoita. Vapaaehtoisia tarvitaan myös kahvituksiin, asukasiltoihin ja mm. arpojen ja kahvin myyntiin markkinoille.

Jokaisena torin aukiolo päivänä tarvitaan vähintään 4 työskentelijää, että saadaan kohtuudella välttämättömät tehtävät hoidettua.

Vaikka hallitus osallistuu kukin tavallaan mm. Hyvänmielen torin toimintaan, niin ilman muita vapaaehtoisia toiminta ei olisi mahdollista nykyisessä mittakaavassa

Talous

Koivuhaka-seura ry:n toiminnan tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa.

Vuoden 2015 tulos oli -1035,07 €.